Gentle Hatha Yoga

Op zoek dus naar een nieuwe balans in het leve - dit omwille van je leeftijd, de herstelperiode na een operatie of ander?

Yoga helpt je deze balans te (her)vinden. Yoga betekent immers ‘verenigen’, ofwel twee uitersten in evenwicht brengen. De yogalessen voor mensen met een fysieke beperking of die het gewoon heel rustig aan willen doen, zijn gericht op het vergroten van de kracht, vitaliteit en souplesse van lichaam en geest. Inspanning wordt afgewisseld met ontspanning. Kracht wordt afgewisseld met souplesse. Beweging met rust. Speciale aandacht voor de beweeglijkheid van de gewrichten en de wervelkolom. Bij alle oefeningen vormt de adem een belangrijke ondersteuning.

De oefeningen zijn voor iedereen toegankelijk. Ervaring met yoga is niet nodig en bewegingsbeperkingen vormen geen probleem. Juist bij yoga gaat het erom je mogelijkheden te onderzoeken, in plaats van je te richten op de onmogelijkheden. Vanuit dit oogpunt wordt deze les ook aangeraden aan mensen die in een revalidatietraject zitten of anderszins fysiek beperkt zijn.

In elke les worden dynamische oefeningen afgewisseld met rustige oefeningen er komen staande, zittende en liggende oefeningen voor. Waar nodig kan gebruik gemaakt worden van een stoel of andere hulpmiddelen. De les wordt altijd afgesloten met een eindontspanning.

Yoga helpt ons zelf te verkennen en te leren kennen, om bewust naar ons "buikgevoel", onze intuïtie en ons lichaam te luisteren. Elke oefening of houding kan aangepast worden aan jouw specifieke noden. Het hele idee hierachter is dat je je eigen grenzen leert kennen: dat je jezelf dus niet in een bocht wringt die je lichaam misschien zelfs schade toebrengt. En die grenzen zijn voor ieder lichaam anders. Ook kunnen ze nog eens van dag tot dag verschillen voor hetzelfde lichaam. Eén ding moet je goed onthouden: je moet ten allen tijde mild zijn voor jezelf en je lichaam.
 
Je eet best de laatste keer minstens 2u (een lichte maaltijd) vóór de les begint en draagt gemakkelijk zittende kledij. Traditioneel wordt yoga op blote voeten beoefend, maar breng best kousen mee voor de langere ontspanningen en meditaties. Matten en dekens zijn aanwezig in de zaal.
 
Locatie: Beekstraatkouter 78, 9031 Drongen (inkom via de rechterzijde van het huis)
 
Wanneer: donderdag 10u15 - 11u30 (niet tijdens de schoolvakanties)
OPGELET: vanaf donderdag 6 september 2018: 10u45 - 12u00
 
 
Docente: Nina Kalnay